söndag 18 maj 2008

Vår bortskämda tillvaro

Jag måste erkänna att jag är irriterad. Trodde inte att jag kunde bli så arg på människor som jag aldrig träffat, men att debattera miljön via nätet har sina sidor.

Det första jag skulle vilja tala om är att människan av idag är så himla bortskämd. Vi förväntar oss att hyllorna på ICA ska digna av färska produkter och ett stort rikt utbud ifrån hela världen, fattas något skriker vi som småbarn.

Det andra är att människor så starkt vill hålla fast vi det här samhället - trots att människor i denna struktur mår sämre, både psykiskt och fysiskt, vi blir sjukare av all stess, fetare av allt felaktigt vi stoppar i oss och miljögifterna bor i våra kroppar och bryter långsamt ned oss. Ändå vill vi vara kvar i detta! Vad är vi så rädda för?

Det tredje är att det alltid är någon annan som bär ansvaret, gärna regeringen eller kommunen, själva ansvarar vi för intet och bara gnäller om olika saker, otroligt. Det skulle också bli bättre, tex berättade en meningsmotståndare igår att bensinen skulle bli billigare bara SD kom till makten! Man tar sig för pannan!

Det fjärde är okunskapen - människor tror att verkligheten, lyckan ligger i att konsumera, så länge jag handlar blir jag lycklig, men det här är bara ett sätt att förtrycka oss, fördumma oss så vi inte lyfter blicken ifrån våra skärmar och börjar tänka själva. Det finns ingenting så farligt som fritt tänkande människor. För den som inte tror mig - se V för Vendetta. Hur kan man inte tro att detta skulle kunna hända?

Tillväxten är en myt, det finns inget som som ständig tillväxt!

VAD VILL DU GÖRA MED DITT LIV?

Att leva efter att allting på jorden har liv, allt liv har en själ, allt som har en själ går att kommunicera med är dags att verkligen ta till sig.

Att ta ansvar för sju generationer bakåt och sju generationer framåt.

Att älska allt omkring sig och verkligen göra sitt bästa för att Moder Jord ska fortsätta att fungera i mångfald.


Nu måste jag trumma för stort & smått, för att lyssna på alla pessimistiska, negativa, framtidsfientliga människor som bara vill suga ut planeten är så tröttsamt!

Om man inte aktar sig blir man dränerad på energi!

Älskar er alla.

Inga kommentarer: